چکیده :

مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسه شیوه‌های مقابله با استرس و جرأت ورزی دانش آموزان آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج و دانش آموزان غیر بسیجی شهرستان زاهدان بود. روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه‌ای بود و جامعه¬ی آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر بسیجی آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج مساجد ناحیه دو زاهدان به تعداد 1875 نفر و دانش آموزان پسر عادی مقطع متوسط ناحیه دو زاهدان به تعداد 4769 تشکیل می¬دادند، در این پژوهش از روش نمونه¬گیری، خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده گردید و تعداد 355 پرسشنامه از بین دانش آموزان عادی و 318 پرسشنامه از بین دانش آموزان آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج گردآوری شد. ابزار شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای بلینگز و موس و جرأت ورزی گمبریل و ریجی بود.نتایج: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که دانش آموزان آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج، در برخورد با موقعیت‌های استرس‌زا، از پاسخ‌های (مقابله‌ای رفتاري، مقابله‌ای شناختي و مقابله‌ای حل مسئله) و دانش آموزان عادی مدارس در برخورد با موقعیت‌های استرس‌زا، از پاسخ‌های مقابله‌ای متمركز بر هيجان و پاسخ‌های اجتنابی بهره می‌برند، همچنین دانش آموزان آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج، از شیوه‌های جرأت ورزی (پیش‌قدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی، کنار آمدن و قبول انتقاد، ابراز وجود در موقعیت‌هایی که باید کمک کرد) و دانش آموزان عادی مدارس از شیوه‌های جرأت ورزی (رد کردن تقاضا و پس‌خوراند منفی) بهره می‌برند. بحث: دوره‌های بسیج مساجد تأثیر بسزایی در جرأت ورزی و شیوه‌های مقابله با استرس در دانش آموزان دارد.

کلید واژگان :

استرس، جرأت ورزی، دانش‌آموز، بسیج



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک