این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساخوانی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهء آماری شامل همه دانشآموزان با نارساخوانی پایه دوم و سوم شهرستان عباسآباد استان مازندران در طی سال تحصیلی 92- 1391 بود که 20 نفر از آنها بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. آموزش کارکردهای اجرایی طی 10 جلسه به مدت 1 ماه به گروه آزمایش ارایه شد، در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکرد. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامهء مهارتهای اجتماعی گرشام ( 1999) مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر مهارتهای اجتماعی وجود دارد. بدین معنا که آموزش کارکردهای اجرایی توانسته است میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساخوانی را افزایش دهد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که در آموزش و درمان دانشآموزان با نارساخوانی، تقویت کارکردهای اجرایی باید به عنوان یکی از محورهای اصلی مورد توجه متخصصان و مربیان قرار گیرد.
کلید واژگان :کارکردهای اجرایی؛ مهارتهای اجتماعی؛ نارساخوانی
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک