هدف: لُکنت یکی از شایعترین اختلالهای گفتاری است که میتواند موجب اضطراب، عدم اعتمادبهنفس، افسردگی، اِشکال در برقراری ارتباط و سرانجام انزوا و دوری از موقعیتهای اجتماعی گردد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای جرئتورزی بر کاهش اضطراب اجتماعی کودکان پسر مبتلا به لکنت زبان انجام شد. روشبررسی: نوع مطالعۀ حاضر، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی کودکان پسر مبتلا به لکنت زبان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی مراجعهکننده به مراکز گفتاردرمانی شهر رشت در سال ۹۴-۹۳ بود که از این میان، ۲۴نفر با روش نمونهگیریِ دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ اضطراب اجتماعی کودکان لاجرکا و استون (۱۹۹۳) استفاده شد. پس از انجام پیشآزمون، برنامۀ آموزش جرئتورزی طی ۴هفته (هرهفته ۲جلسه بهمدت یکساعتونیم) روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان از هر دو گروه، پسآزمون گرفته شد. دادههای بهدستآمده با روشهای آماریِ تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای جرئتورزی توانسته است، میزان اضطراب اجتماعی (۲۳۵٫۶۷) و خُردهمقیاسهای ترس از ارزیابی منفی (۹۶٫۰۷)، اجتناب و پریشانی اجتماعی-خاص- (۱۰۱٫۰۳)، و اجتناب و پریشانی اجتماعی-عمومی- (۷۹٫۵۴) را کاهش دهد (۰٫۰۰۱≥P). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای جرئتورزی میتواند بهعنوان یکی از محورهای مداخله و درمان افراد مبتلا به لکنت زبان استفاده گردد.
کلید واژگان :مهارتهای جرئتورزی، اضطراب اجتماعی، لکنت زبان
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک