چکیده :

نارساخوانی بیشترین درصد دانش آموزان ناتوان یادگیری را به خود اختصاص می‌دهد؛ حافظه‌ی فعال نیز یکی از عوامل مهم در امر یادگیری است که این دانش آموزان در آن ضعف شدید دارند. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش نرم‌افزار ان بک بر حافظه‌ی فعال دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد. بدین منظور از بین دانش آموزان پسر دوم تا پنجم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 92-1391، ابتدا به طور تصادفی ۱۸ نفر انتخاب وسپس در دو گروه ۹ نفره آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از آزمون خواندن و نارساخوانی نما، نرم‌افزار سنجش حافظه‌کاری دانیمن و کارپنتر و نرم‌افزار ان بک استفاده شد. طرح آزمایشی از نوع پیش‌‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر مثبت آموزش نرم‌افزار ان بک بر بهبود حافظه‌ی فعال و مؤلفه‌های آن در آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که نرم‌افزار ان بک این مزیت را دارا است که می‌توان از آن در بهبود حافظه‌ی فعال کودکان نارساخوان و در نتیجه در حل مشکلات تحصیلی آنها بهره گرفت.

کلید واژگان :

آموزش نرم‌افزار ان بک؛ حافطه‌ی فعال؛ نارساخوانی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک