چکیده :

مقدمه: پرخاشگری در سنین کودکی ممکن است منجر به رفتارهای بزهکارانه در نوجوانی و رفتارهای ضداجتماعی دربزرگسالی شود. به همین دلیل پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های شناختی-اجتماعی بر پرخاشگری و مقبولیت اجتماعی کودکان پیش دبستانی پرداخت. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کودکان پسر مقطع پیش دبستانی بندر انزلی در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل دادند. نمونه این پژوهش 24 نفر از کودکان پیش‌دبستانی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه پرخاشگری پیش دبستانی و پرسشنامه مقبولیت اجتماعی استفاده شد و 12 جلسه آموزش مهارت‌های شناختی- اجتماعی الگوی لاد و میز (1983) در کودکان گروه آزمایش اجرا شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت‌های شناختی- اجتماعی منجر به کاهش معنادار نمره پرخاشگری کل و خرده مقیاس‌های آن شد و همچنین نتایج حاصل از تحلیل کو واریانس افزایش معنادار مقبولیت اجتماعی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل را نشان داد. نتیجه‌گیری: با توجه به این که کودکان پرخاشگر مقبولیت اجتماعی پایینی دارند، به نظر می‌رسد که اجرای برنامه مهارت‌های شناختی-اجتماعی با یادگیری مهارت‌هایی مانند همکاری و مشارکت، کمک به دیگران و رعایت نوبت در کودکان منجر به پذیرش اجتماعی و کاهش پرخاشگری در آنان می شود.

کلید واژگان :

مهارت‌های شناختی- اجتماعی، پرخاشگری، مقبولیت اجتماعی، کودکان پیش‌دبستانی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک