چکیده :

هدف: در پژوهش حاضر هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای خود نظم‌بخشی بر عملکرد درسی در دانش‌آموزان نابینا است. روش: بدین منظور کل جامعه دانش آموران نابینا (120 نفر) سال اول متوسطه مدرسه نابینایان شوریده شیراز انتخاب شدند و به تصادف آنها به دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند.پرسشنامه‌های راهبردهای انگیزشی و یادگیری پینتریچM-S-L-Q) (و آزمون زیست‌شناسی به عنوان پیش‌آزمون در دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش هشت جلسه درطول یک ماه آموزش مهارتهای خودنظم‌بخشی دریافت کردند. درطول این دوره، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از خاتمه دوره آموزش مجدداً آزمون MSLQ و آزمون درس زیست‌‌شناسی برای دو گروه اجرا شد. برای بررسی تأثیر پایداری آموزش پس از یک ماه فرم موازی آزمون درس زیست شناسی برای دو گروه به عمل آمد .برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تفاوت معناداری را در نمره مهارتهای خودنظم بخشی و درس زیست‌شناسی برای دو گروه نشان داد. بدین صورت که گروه آزمایش در دو آزمون عملکرد بهتری داشتند و در درس زیست‌شناسی بعد از گذشت یک ماه باز این برتری را حفظ کرده بودند. نتیجه‌گیری: گروه آزمایش عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در یادگیری خود نظم بخشی و درس زیست‌شناسی نشان دادند.

کلید واژگان :

خودنظم‌بخشی، راهبردهای انگیزشی، دانش‌آموزان نابینا، عملکرد تحصیلی، آزمون زیست‌شناسی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک