چکیده :

اصولاً بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه برای دستیابی به هدف های چون؛ توسعه اقتصاد ملی، جذب سرمایه های خارجی، استفاده از مزیت های نسبی منطقه ای، ایجاد فرصت های شغلی، افزایش درآمدهای ناشی از فعالیت های خدماتی، توسعه منطقه ای و تبدیل بخش های عقب مانده به قطب های توسعه و غیره اقدام به تاسیس مناطق آزاد نموده اند و توسعه فعالیت های گردشگری در مناطق آزاد، یکی از راهبردهای مهم جهت تحقق اهداف مذکور تلقی می گردد. سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار یکی از مناطق آزاد ایران است که با توسعه کارکردهای گردشگری به عنوان یکی از راهبردها و اهداف توسعه ای، می تواند تحقق بخش توسعه منطقه ای در جنوب شرق کشور باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیونی این تحقیق بیانگر آن است که مولفه هاي حمل و نقل دریایی، تبلیغات و بازاریابی، امکانات گردشگری درمانی و امکانات تفریحی و فرهنگی به ترتیب با ضرایب 0.087- 0.081- 0.078- 0.076 داراي بيشترين ميزان تاثيرگذاری و عواملی مثل ساختارهای زیر بنایی مربوط به گاز، ساختارهای زیر بنایی مربوط به تلفن و مدیریت با ضرایب 0.034- 0.06 - 0.061 داراي كمترين ميزان تاثير گذاری در این عدم توفیق بوده اند. اینک رهیافت این پژوهش آن است که جهت رفع این نارسایی ها، عواملی مانند توسعه تبلیغات و بازاریابی، حمل و نقل ریلی، زیرساخت های مربوط به فاضلاب، ایجاد اماکن و امکانات ورزشی، افزایش تعداد اقامتگاهها و آژانس های مسافرتی و راهنمای مخصوص گردشگری در آینده، در عین حال تحول در نظام مديريت گردشگري منطقه و جهت گيري به سوي مديريتي جامع - واحد و همه جانبه نگر و مشارکت و همفکری مردم محلی در تمامی مراحل برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه گردشگری می تواند رهگشا بوده و بیشترین تاثیر را در توسعه توریسم منطقه چابهار داشته باشند.

کلید واژگان :

منطقه آزاد تجاری- صنعتی، گردشگري، آزمون T-test تک نمونه ای، مدل رگرسیون، چابهار.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک