چکیده :

در برخی از کتب فلسفی، قضیه ظاهرا واحدی را یک بار به حمل اولی ذاتی و بار دیگر به حمل شایع صناعی صادق دانسته اند؛ برای مثال «جزئی جزئی است» را یک بار به حمل اولی و بار دیگر به حمل شایع، صادق دانسته اند؛ یا معدوم مطلق را در جایی به حمل اولی صادق دانسته اند و در جایی به حمل اولی کاذب به شمار آورده اند. این تهافت ظاهری باعث شده است تا در تبیین حمل های اولی ذاتی و شایع صناعی سر در گمی پیش آید. برخی اختلاف مورد بحث را ناشی از تفاوت در عقد الوضع و عقد الحمل قضایا دانسته اند. در این مقاله ضمن بررسی ایراد این راه حل، راه حل جدید دیگری برای بر طرف کردن تناقض ظاهری، که مبتنی بر مصداق های خارجی و ذهنی و تمایز بین مفهوم و وجود ذهنی مفهوم است ارائه خواهد شد که تهافت ظاهری را حل خواهد کرد.

کلید واژگان :

حمل اولی ذاتی، حمل شایع صناعی، مفهوم، مصداق ذهنی، مصداق خارجی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک