چکیده :

اين پژوهش، با هدف تحليل ميزان توجه به بعد اخلاقي اهداف مصوب در كتاب هاي درسي دورة متوسطه ايران به روش توصيفي، از نوع تحليل محتوا انجام شد. جامعة آماري، كتاب هاي درسي دورة متوسطه در سال تحصيلي 93- 1392 بود كه از ميان آنها، 11 جلد كتاب درسي به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري، چك ليست تحليل محتواي محقق ساخته بود. عمده ترين يافته هاي پژوهش بيانگر اين است كه: 1. كتاب هاي دورة متوسطه، 347 مرتبه به بُعد اخلاقي اهداف مصوب توجه نموده اند. 2. ميزان توجه در كتاب هاي پايه هاي اول، دوم، سوم و چهارم دورة متوسطه، به ترتيب 120، 96، 41 و 90 مرتبه مي باشد. 3. بيشترين فراواني مشاهده شده مربوط به كتاب دين و زندگي پايه دوم با 59 مرتبه است. 4. در كتاب هاي زيست شناسي پايه اول و تاريخ معاصر ايران پايه سوم، توجهي به بُعد اخلاقي اهداف مصوب نشده است. 5. در مجموع، توجه به بعد اخلاقي اهداف مصوب، در كتاب هاي درسي دورة متوسطه، ضمن نامتناسب بودن با ويژگي هاي روان شناختي و زيست شناختي دانش آموزان، در حد پايين قرار داشته است.

کلید واژگان :

تحليل محتوا، كتاب درسي، دورة متوسطه، بعد اخلاقي اهداف مصوب.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک