چکیده :

با توجه به اهميت نقش هوش هيجاني در پيشرفت تحصيلي، هدف پژوهش حاضر عبارت از فراتحليل تحقيقات انجام شده پيرامون رابطه ميان هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي مي باشد. اين پژوهش با استفاده از تكنيك فرا تحليل با يكپارچه كردن نتايج حاصل از انجام تحقيقات مختلف، ميزان اندازه اثر رابطه هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي را مشخص نموده است. جامعه آماري پژوهش را، كليه تحقيقات انجام شده تا مورخ 20/4/1392 تشكيل مي داد كه براساس روش نمونه گيري غيراحتمالي هدف مند، 16سند پژوهشي به عنوان نمونه آماري انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت از چك ليست فراتحليل بود. روش فراتحليل استفاده شده در اين تحقيق، رويكرد تركيب هانتر و اشميت بود كه تفسير نتايج آن مبتني برمدل كوهني انتخاب شده است. نتيجه تحقيق نيز نشان داد، رابطه بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي معنادار بود، چرا كه ميزان اندازه اثر رابطه بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي معادل 432/0 به دست آمد كه براساس تفسير كوهني بالاتر از حد متوسط مي باشد. در نتيجه، هوش هيجاني بالاتر ارتباط معناداري با پيشرفت تحصيلي دارد.

کلید واژگان :

فراتحليل؛ هوش هيجاني؛ پيشرفت تحصيلي؛ موفقيت تحصيلي؛ پايگاه اطلاعاتي فارسي زبان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک