چکیده :

هدف از اين مطالعه، بررسي تاثير جو سازماني نوآورانه ادراكي بر خودكارآمدي رايانه و استفاده مداوم از تدريس الكترونيكي معلمان بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگي با استفاده از مدل يابي علي بود. جامعه آماري پژوهش شامل ۳۱۲ معلم مرد بود كه از آن ميان نمونه اي به حجم ۱۷۲ نفر با استفاده از فرمول كوكران انتخاب شد و افراد به شيوه نمونه گيري خوشه اي آزمون شدند. ابزار اندازه گيري پژوهش سه پرسش نامه استاندارد جو نوآورانه سازماني كينگ و همكاران (۲۰۰۷)، خودكارآمدي رايانه كارستين و راث (۱۹۹۸)، و استفاده مداوم از تدريس الكترونيكي چاو و همكاران (۲۰۱۰) بود. پايايي پرسش نامه ها با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ به ترتيب برابر ۰/۸۵، ۰/۸۸، و ۰/۹۲ محاسبه شد. براي برازش مدل علي معادلات ساختاري از نرم افزار Lisrel8.54 استفاده شد. يافته ها نشان داد تاثير جو نوآورانه ادراكي بر خودكارآمدي رايانه و استفاده مداوم از تدريس الكترونيكي معلمان مثبت و معنادار است. شاخص نيكويي برازش ۰/۹۲ و ريشه ميانگين مجذور باقي مانده ها در مدل متغيرهاي مكنون ۰/۰۷۴= RMSEA بود. بنابراين مدل داراي برازش نسبتاً مطلوبي بوده است و به اين ترتيب مدل معادلات ساختاري جو سازماني نوآورانه ادراكي بر خودكارآمدي رايانه به صورت مستقيم و بر استفاده مداوم از تدريس الكترونيكي از طريق خودكارآمدي رايانه در معلمان به صورت غيرمستقيم موثر بوده است. نتيجه اينكه، مديران با ايجاد جو سازماني نوآورانه در مدارس و با ارتقاي خودكارآمدي رايانه در معلمان مي توانند شاهد استفاده از تدريس الكترونيكي در كلاس درس و تداوم آن باشند.

کلید واژگان :

جو سازماني نوآورانه ادراكي، خودكارآمدي رايانه، استفاده مداوم از تدريس الكترونيكي، معلمان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک