چکیده :

اين پژوهش با هدف بررسي تاثير مكانيزم هاي معرفت پذيري در قابليت رشد حرفه اي معلمان در سال تحصيلي 93-1392 اجراء شده است. جامعه آماري پژوهش متشكل از كليه معلمان مدارس دوره اول متوسطه شهرستان اردبيل (ناحيه 1 و 2) مي باشد، كه با استفاده از فرمول كوكران 250 معلم به روش تصادفي ساده انتخاب مورد آزمون قرار گرفتند. براي گردآوري داده ها از دو نوع پرسشنامه استاندارد مكانيزم هاي يادگيري سازماني و پرسشنامه قابليت رشد حرفه اي كه پايايي آنها به ترتيب 79/0 و 71/0 مي باشد استفاده شده است. داده-هاي گردآوري شده با استفاده از روش هاي آماري T تك نمونه اي، ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه به روش گام به گام تجزيه و تحليل شد. نتايج نشان داد وضعيت مكانيزم هاي معرفت پذيري، در مدارس دوره اول متوسطه شهرستان اردبيل با ميانگين متوسط به بالا است. همبستگي حاصل از فرضيه هاي تحقيق نيز نشان داد بين ابعاد مكانيزم هاي معرفت پذيري با قابليت رشد حرفه اي معلمان رابطه ي مثبت و معناداري وجود دارد. نتايج حاصله از تحليل رگرسيون چندگانه نيز نشان داد كه از ميان ابعاد مكانيزم هاي معرفت پذيري، تعيين نيازهاي رشد و يادگيري، بكارگيري يادگيري در محيط كار و محيط يادگيري به ترتيب بيشترين تاثير را بر قابليت رشد حرفه اي معلمان داشته است. در نتيجه، با فراهم سازي زيرساخت مكانيزم هاي معرفت پذيري در مدارس مي توان شاهد بهبود روزافزون قابليت رشد حرفه اي در معلمان گرديد.

کلید واژگان :

مكانيزم هاي معرفت پذيري، رشد حرفه اي، معلمان، مدارس



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک