چکیده :

هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر جو سازمانی نوآورانه ادراکی بر خودکارآمدی خلاق و رفتار نوآورانه دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل می باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی علّی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل 681 دانشجو-معلم دختر و پسر در پردیس های دانشگاه فرهنگیان بود. از میان این تعداد نمونه ای به حجم 246 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه¬ای آزمون شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش سه پرسشنامه استاندارد جو نوآورانه سازمانی چاو و همکاران(2010)، خودکارامدی خلاّق کاروسکی و همکاران(2012)، و رفتار نوآورانه جانسن(2000) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها مورد تایید صاحبنظران است و پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 0.821، 0.895، و 0.819 محاسبه شد. در راستای بررسی فرضیه های پژوهش داده های حاصل برای تحلیل به صفحات داده های خام نرم افزار بسته علوم اجتماعی(Spss20) و برای برازش مدل علّی معادلات ساختاری به نرم افزارLisrel8.54 منتقل گردید سپس تحلیل شد. یافته های به دست آمده از تحلیل های آماری نشان داد: تأثیر جو نوآورانه ادراکی بر خودکارآمدی خلاّق و رفتار نوآورانه دانشجو- معلمان مثبت و معنادار است. هم چنین مدل علّی طراحی شده در پژوهش بر اساس الگوی معادلات ساختاری برازش گردید. شاخص نیکویی برازش(GFI) 0.92 و ریشه میانگین مجذور باقی مانده ها در مدل متغیرهای مکنون 0.056RMSEA= بود. بنابراین مدل دارای برازش نسبتاً خوبی بوده است و به این ترتیب مدل معادلات ساختاری جو سازمانی نوآورانه ادراکی بر خودکارآمدی خلاّق و رفتار نوآورانه دانشجو- معلمان مؤثر بوده است.

کلید واژگان :

جو سازمانی نوآورانه ادراکی، خودکارآمدی خلاق، رفتار نوآورانه، دانشجو-معلمان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک