چکیده :

هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی الگوها و روندهای موضوعی مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران و همینطور شناسایی سیر تغییرات صورت‌گرفته در ساختار فکری این حوزه به انجام رسیده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با روش هم‌رخدادی کلیدواژه و با رویکرد مبتنی بر دیداری‌سازی حوزه‌ی دانش به مطالعه‌ی ساختار فکری علم اطلاعات و دانش‌شناسی پرداخته است. جامعه‌ی پژوهش حاضر را کلیه‌ی مقالات پژوهشی و مجموعه مقالات همایش‌ها تشکیل می‌دهد که در خلال سال‌های 1970 تا 2016 از پژوهشگران ایران در مجلات علم اطلاعات و دانش‌شناسی به چاپ رسیده و در وبگاه علوم نمایه شده‌اند یافته‌ها: یافته‌های مربوط به تحلیل خوشه‌ای به شناسایی 10 خوشه انجامید که در مجموع، مشخص شد کانون‌های اصلی پژوهش ذیل دو عنوان کلی «مطالعات سنجش علم» و «مطالعات اطلاعات» قرارگرفته است. نتیجه‌گیری:. از جمله نکات قابل تأمل در تحلیل گره‌های محوریِ شبکه‌ی هم‌رخدادی کلیدواژه‌ها، عدم ثبت هرگونه نمره‌ی مرکزیت برای واژه‌ی «کتابخانه» است و این موضوع می‌تواند به منزله‌ی آن باشد که این واژه، به رغم برخورداری از فراوانی رخداد، نقش محوری خود را در مدارک علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران در بازه‌ی زمانی مورد بررسی از دست داده است.

کلید واژگان :

ساختار فکری؛ دیداری سازی حوزه ی دانش؛ تحلیل هم واژگانی؛ علم اطلاعات و دانش شناسی؛ سایت اسپیس



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک