چکیده :

اهداف: آموزش در نيروهاي نظامي کشور اهميت زيادي دارد و اثرات مختلفي بر توانمندي نيروهاي وظيفه دارد. اين پژوهش با هدف بررسي تاثير دوره‌ هاي آموزشي عمومي بر مهارت ‌هاي شخصيتي سربازان وظيفه تحت آموزش در يکي از مراکز آموزشي نظامي انجام شد. روش ‌ها: اين مطالعه نيمه تجربي روي 230 نفر از سربازان تحت آموزش دوره اعزامي ابتداي ارديبهشت ماه 1389 که از يکي از مراکز آموزشي نزاجا به ‌روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند، انجام شد. داده ها به ‌صورت پيش آزمون و پس آزمون با پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل 5‌ عاملي شخصيت (با ايجاد تغييراتي در مدل) جمع آوري شد. مهارت هاي شخصيتي بر اساس 7 مولفه تجربه فردي، اعتماد به ‌نفس، برنامه ‌ريزي، نفوذ و کمال طلبي، مهارت هاي ارتباطي، روحيه کار تيمي و مسووليت پذيري عملياتي شد. داده ها به کمک روش هاي آماري توصيفي و آزمون T زوجي با نرم افزار Minitab 15 تحليل شد. يافته ‌ها: ميانگين حاصل ‌شده براي مهارت هاي شخصيتي در پيش ‌آزمون و پس ‌آزمون اختلاف معني ‌دار نشان داد (p=0.0001). مولفه نفوذ و کمال ‌طلبي، بيشترين ميزان تغيير در ميانگين دو آزمون (%19.83) و مولفه روحيه کار تيمي، کمترين ميزان تغيير (%6.43) را داشتند. نتيجه‌ گيري: دوره هاي آموزشي وظيفه عمومي با معني ‌داري قابل قبول بر توسعه مهارت‌ هاي شخصيتي سربازان تاثيرگذار است. ميانگين سني 25.1 سال براي نمونه آزمون، کوتاه‌ بودن دوره آموزش و اکتساب برخي از اين مهارت ‌ها در طول دوره تحصيلات دانشگاهي و سوابق کاري پيش از اعزام به خدمت، از مهمترين علل پايين ‌بودن تغيير در ميانگين مولفه ها در دو آزمون به ‌شمار مي ‌رود.

کلید واژگان :

شخصيت، سرباز، دوره آموزش نظامي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک