چکیده :

آزمون باورهاي غيرمنطقي اهواز (4IBT–A) يك آزمون معتبر مربوط به سنجش ميزان تفكرات غير منطقي به حساب مي آيد و در زمينه هاي مختلف مانند اجراي پژوهش، تشخيص، درمان و غيره توسط محققان، درمانگران، مشاوران، روانشناسان و دانشجويان از آن استفاده مي شود، بنابراين ضروري است كه هنجار ايراني براي آن تهيه گردد. هدف از اين پژوهش، هنجاريابي آزمون باورهاي غيرمنطقي اهواز ((4IBT-A بود. به همين منظور 1947 نفر از دانشجويان مراكز تربيت معلم شهرستان تبريز با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب و آزمون باورهاي غيرمنطقي اهواز ((4IBT-A به روش گروهي اجرا گرديد. با استفاده از روش آلفاي كرونباخ، پايايي آزمـون به ترتيب بـراي عامل ها و كل آزمون 77/0، 68/0، 59/0، 68/0، و 86/0 برآورد گرديد. روايي آزمون نيز از روش روايي همگرا 81/0؛ 001/0≥P به دست آمد. پس از تحليل داده ها به منظـور تفسير نمـره هاي خام هر عامل و آزمون، به طور جداگانه هنجارهاي درصدي و نمرات استاندارد Z تهيه گرديد. بر اساس نتايج اين مطالعه، پژوهشگران، مشاوران و روان شناسان باليني مي توانند از اين ابزار به عنوان يك وسيله اندازه گيري مناسب جهت تشخيص در فعاليتهاي كلينيكي در داخل كشور، به ويژه مراكز مشاوره دانشجويي استفاده كنند.

کلید واژگان :

هنجاريابي، آزمون باورهاي غيرمنطقي، نمره هاي استاندارد Z، رتبه درصدي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک