چکیده :

نقش راه ‌ها بر اقتصاد شهر جنبه‌هاي مختلفي دارد. راه ممكن است جهت توسعه شهر را تحت تاثير خود قرار دهد و به اين ترتيب در افزايش قيمت زمين‌ها و توزيع ثروت تاثير گذارد. در این راستا در پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی با هدف شناخت اثرات کمربندی ها بر اقتصاد شهر، سعی بر آن است تا با درک روشن تری از آسیب ها و منافع این گونه راه ها بر شهر، مبادرت به احداث آن ها نمود، به نحوی که پس از ساخت نه تنها موجب خسران در نقش اقتصادی شهر نگردند بلکه بهبود اقتصاد شهر را نیز به دنبال داشته باشند. اهمیت و ضرورت این پژوهش بر آن نهفته است که نقش راه ها بر اقتصاد شهرها، بسیار حائز اهمیت بوده، بخصوص شهرهای بین راهی که نقش غالب اقتصادی آنان، خدماتی است و احداث راه های جدید، بویژه کمربندی ها بدون توجه به موقعیت اینگونه شهرها، ممکن است موجب رکود اقتصادی آن ها گردد. نمونه مورد مطالعه در پژوهش حاضر "کمربندی شمالی شهر دامغان" می باشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش به روش میدانی از طریق برداشت حجم ترافیک، تهیه عکس و مصاحبه با مدیران و مسئولان شهری، پلیس راهور و صاحبان مراکز خدماتی و همچنین به روش اسنادی بدست آمده است. نتایج حاکی از آن است که در شرایط فعلی بهتر است عبور از هر سه مسیر مورد مطالعه، در راستای اهداف مسافرین، جهت جذب سرمایه به شهر و افزایش درآمدهای مشاغل خدماتی و بهره برداری بهتر از پتانسیل بین راهی بودن دامغان و در نتیجه رونق اقتصادی شهر، تجهیز، ساماندهی و هدفمند گردد.

کلید واژگان :

کمربندی، شهر، اقتصاد، توسعه، رکود



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک