چکیده :

مطالعه حاضر ارتباط میان سبک های رهبری مربیان با هویت ورزشی دانش آموزان را در مقطع متوسطه شهر ارومیه در تیم های منتخب دانش آموزی نشان می دهد.75 دانش آموز مقطع متوسطه (N=100) دو ابزار این پژوهش را کامل کردند. مقیاس رهبری برای ورزش ( LSS ،چلادورای&صالح1980) و مقیاس هویت ورزشی ( AIMS ،چزلاک2004 ) . LSS شامل 40 آیتم که 5 بعد از سبک های رهبری – آموزش و تمرین، رفتار دموکراتیک، رفتار آمرانه، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت را می سنجد. AIMS با 22 آیتم 5 بعد هویت ورزشی را ارزیابی می کند. هویت اجتماعی، انحصار گرایی، هویت خود، تاثیرپذیری مثبت و تاثیرپذیری منفی ابعاد هویت ورزشی هستند. ثبات درونی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای LSS r=0.91 و AIMS r=0.87 به دست آمد. اطلاعات با استفاده آزمون های کولموگروف اسمیرنوف یک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری p<0.05 تحلیل شد. نتایج آزمون ANOVAنشان داد که میان سبک های رهبری مربیان تفاوت معناداری وجود دارد. مربیان تیم های دانش آموزی بیشتر از سبک رهبری آموزش و تمرین و کمتر از سبک دموکراتیک استفاده می کردند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان سبک های رهبری آموزش و تمرین، دموکراتیک، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت با ابعاد هویت ورزشی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد(p≤0.05) اما بین سبک آمرانه و ابعاد هویت ورزشی ارتباط معناداری وجود نداشت. (p>0.05) نتایج این پژوهش و مطالعات قبلی نشان می دهد که سبک ها و رفتار های رهبری مربیان اثرات زیادی بر روی هویت ورزشی ورزشکاران می تواند داشته باشد. همچنین نتایج نقش بارز یک مربی را نشان می دهد که می تواند در توسعه ی هویت ورزشی بازیکنان و در نتیجه افزایش عملکرد آنها اثر مثبتی داشته باشد.

کلید واژگان :

سبک رهبری ، هویت ورزشی، تیم های دانش آموزی، ارومیه



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک