چکیده :

امروزه دانش به عنوان يك دارايي ارزشمند براي خلق و افزايش ارزش در هر سازماني شناخته شده و مديريت مطلوب چنين دارايي نامحسوسي يكي از عوامل رسيدن به موفقيت در سازمان هاست. اما دانش هنگامي مي تواند اثربخش باشد كه در سطح سازمان به اشتراك گذاشته شود . بنابراين، مي توان گفت اشتراك دانش به عنوان عنصري كليدي در فرايند مديريت دانش است . اما، به اشتراك گذاري دانش نيز به مثابة هر فرايند ديگري در آغاز و نيز ادامة حيات با موانعي روبه روست كه بايستي به مرور از ميان برداشته شود تا سير صعودي و تحول آفرين سازمان نمايان گردد. بنابراين، با پذيرش و عدم انكار وجود موانع در به اشتراك گذاري دانش، مطالعة حاضر به بررسي تأثير فناوري اطلاعات و ارتباطات بر كاهش يا رفع اين موانع در يكي از شركت هاي اپراتور تلفن همراه در تهران مي پردازد. براي انجام اين مطالعة توصيفي- تحليلي، پس از بررسي موانع به اشتراك گذاري دانش و دسته بندي آن ها در سه مقولة سازماني، فردي و تكنولوژيكي و تهية پرسشنامه بر اين اساس، از بين 900 نفر از اعضاي اداري ساختمان مركزي اين سازمان، 500 نفر به طور تصادفي انتخاب و پس از جمع آوري و مشاهدة پاسخ ها، فراواني نتايج با استفاده از نمودارها و جداول به دست آمد. نتايج تحقيق حاكي از وجود رابطه اي مثبت و معنادار ميان تأثير فناوري اطلاعات و ارتباطات بر موانع به اشتراك گذاري دانش در مديريت دانش 91 درصد، در زمينة مشكلات / است؛ به طوري كه در بحث موانع سازماني 66فردي به اشتراك گذاري دانش 62 درصد و در نهايت، در مورد موانع فناورانه 66 درصد توانسته به رفع مشكلات كمك نمايد.

کلید واژگان :

فناوري اطلاعات و ارتباطات، به اشتراك گذاري دانش، مديريت دانش



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک