چکیده :

هدف اين مطالعه بررسی رابطه هوش معنوی مدیران با سلامت روانی و درگیری شغلی آنان در مقاطع مختلف تحصیلی شهر سنندج در سال تحصيلي۹۳- ۹۲ بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. در این تحقیق هوش معنوی مدیران به عنوان متغیر پیش بین در نظر گرفته شده است که شامل ۴ مؤلفه (ﺗﻔﻜﺮاﻧﺘﻘﺎدي وﺟﻮدي، تولید ﻣﻌنی ﺷﺨﺼﻲ،آﮔﺎﻫﻲ و توسعه حالت آﮔﺎﻫﻲ) می باشد. همچنین سلامت روانی و درگیری شغلی مدیران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است . جامعه آماری اين تحقيق شامل مدیران مدارس دخترانه مقاطع مختلف تحصیلی شهر سنندج به تعداد۲۵۶ نفر و حجم نمونه شامل۱۶۵ نفر از مدیران كه با استفاده از روش نمونه¬گيری طبقه ای تصادفی انتخاب شده است. برای جمع آوری داده ها از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ هوش ﻣﻌﻨﻮی کینگ(۲۰۰۸) و پرسشنامه سلامت گلدبرگ(۱۹۷۲) و برای سنجش درگیری شغلی از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎمه درﮔﻴﺮی ﺷﻐلیﻛﺎﻧﻮﻧﮕﻮ(۱۹۸۲) اﺳـﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ضریب پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب۸۳/۰ و ۸۶/۰ و ۸۲/۰ محاسبه و قابل قبول بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای ،آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون ساده استفاده گردید. نتایج نشان داد که هوش معنوی و مولفه های آن در مدیران مدارس بالاتر از حد متوسط قرار دارد و همچنین سلامت روان و درگیری شغلی مدیران. مورد مطالعه بالاتر از متوسط می باشد. بین هوش معنوی مدیران و مولفه های آن و سلامت روان مدیران همبستگی مثبت و معنادار (۰۰۰/۰ = p و ۸۰۷/۰=r) وجود دارد. همچنین بین هوش معنوی مدیران و مولفه های آن و درگیری شغلی مدیران همبستگی مثبت و معنادار((۰۰۰/۰ = p و ۷۴۷/۰=r) وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سلامت روان و درﮔﻴﺮي ﺷﻐﻠﻲ مدیران از طریق هوش معنوی و ابعاد آن در مدیران قابل پیش بینی می باشد.

کلید واژگان :

هوش معنوی، سلامت روانی ، درگیری شغلی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک