چکیده :

زمینه و هدف: در کنار دستاوردهای بزرگ کشور در عرصه آموزش عالی سلامت، این نظام در طول سالهای گذشته با چالشهایی نیز مواجه میباشد. بهمنظور کاهش اثر چالشهای موجود و برنامهریزی برای تحقق سیاستها و راهبردهای کلان ملی در عرصه آموزش، بستههای تحول و نوآوری نظام آموزش عالی سلامت ایران تدوین گردید. روش بررسی: تدوین برنامهی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سه گام زیر صورت گرفت: خلاصه سازی اسناد بالادستی نظام در حوزهی آموزش، تدوین برنامهی جامع آموزش عالی سلامت، و تدوین بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. در کلیهی مراحل این فرایند برای جمعآوری دادهها از روش پانل خبرگان در سطح ماکرو استفاده شد. یافتهها: در مجموع 21 سیاست و جهت گیری کلی در برنامهی جامع آموزش عالی سلامت تدوین شد. راهبردهای کلان آموزش عالی حوزهی سلامت برای هر سیاست ) 86 راهبرد( و همچنین ترجمان این سیاستها در برنامهی تحول نظام سلامت تدوین شد. بهمنظور اجرایی سازی سیاستهای کلی نیز، 22 بستهی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشگی بههمراه یک برنامهی پایش مستند گردید. نتیجهگیری: مهمترین نقاط قوت روش تدوین برنامهی تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی توجه ویژه به اسناد بالادستی حوزهی سلامت ایران، ارتباط متقابل میان سیاستها و جهتگیریهای کلی برنامهی جامع و بستههای عملیاتی و تدوین ترجمان سیاستهای دوازدهگانه در برنامهی تحول نظام سلامت میباشد. بدیهی است تدوین بستههای عملیاتی پایان کار نیست و تحقق اهداف و سیاستهای کلان از طریق پیادهسازی بستهها، در گرو ترجمان بستههای عملیاتی در قالب پروژهها و اقدامات روشن است.

کلید واژگان :

آموزش، پزشکی، تحول، نوآوری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک