هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی برخودپنداره و احساس تنهایی دانشآموزان با آسیب شنوایی است. طرح پژوهش، آزمایشی از نوعپیشآزمون پسآزمون باگروه کنترل - است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با آسیب شنوایی مقطع راهنمایی شهرستان ساری در سال تحصیلی 90 - 1389 بود. نمونهای به حجم 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی ) 15 نفر( و کنترل ) 15 نفر( جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها ازمقیاس تجدیدنظر شده احساس تنهایی و مقیاس خودپنداره راجرز استفادهشد و برای گروه آزمایش، آموزش مهارتهای ارتباطی در 8 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی موجب کاهش احساس تنهایی و افزایش میزان خودپنداره دانشآموزان با آسیب شنوایی میشود. این نتایج میتواند پشتوانهای برای کاربست آموزش مهارتهای ارتباطی درکنار دورههای آموزش تحصیلی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی باشد.
کلید واژگان :مهارتهای ارتباطی، خودپنداره، احساس تنهایی، آسیب شنوایی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک