چکیده :

يكي از مهم ترين موضوعات در حوزه بازاريابي، مطالعه رفتارمصرف كننده است؛ بديهي است كودكان نيز از اين مقوله مستثني نيستند. اینكه كودك چطور، چقدر، درچه زمان/ مكان و چگونه اطلاعات لازم را به دست آورده، انتخاب كرده و خريد می‌کند، موضوع مطالعه رفتارش در جايگاه يك مصرف كننده است. پژوهش حاضر نيز در اين زمينه در شهرتهران انجام شده است. محوراصلي استفاده از رويكرداجتماعي سازي و بررسي نقش برخي عوامل آنست. بدين منظور 7فرضيه تدوين شد. روش پژوهش: کاربردی، توصیفی، همبستگی و ابزارجمع آوري داده پرسشنامه و مصاحبه بود. اين مطالعه برمبناي ادبيات موجود بايد بين كودكان12- 7 ساله انجام مي شد؛ براي تعيين نمونه از روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله ي استفاده شد. درتحليل داده ها، مدلسازي معادله ساختاري بكاربرده شد. نتايج نشان داد كه عوامل: والدين، نحوه برقراري ارتباط در خانواده و نام تجاري بر رفتارخريدكودك اثرگذارست. بعلاوه جنسيت نيز، موثر بوده، يعني كودكان دختر و پسر رفتارخريد متفاوتي دارند؛ برخي از اين تفاوت ها در نحوه تاثيرگذاري بر والدين و استقلال در خريد بود.

کلید واژگان :

رفتار خريد كودك،فرآيند اجتماعي سازي، همسالان، رسانه هاي جمعي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک