چکیده :

زمینه: مدیریت دانش، بعنوان عاملی استراتژیک در تصمیم گیری، مستقیماً بر اثربخشی و رقابت پذیری سازمانها تأثیر می گذارد. بیان مسئله هدف: بررسی عوامل اثرگذار بر فرآیند خلق دانش در شرکت های کوچک و متوسط سازمان صنایع و معادن استان مازندران بر اساس مدل نوناکا و تاگوچی می باشد. روش: جامعه آماري، 1151 نفر از مدیران شرکتهای فعال در سازمان مذکور بوده است که تعداد 300 نفر بعنوان نمونه انتخاب، سپس با جمع‏آوري داده‏ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد لی و چوی و تحلیل آنها به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. یافته ها: نشان داده شده است که هر چهار متغير مورد بررسی یعنی اجتماعی سازی، برونی سازی، ترکیب و درونی سازی، بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر فرآیند خلق دانش با ضرائب 29/1، 87/0، 26/1 و 94/0 اثرگذاری داشته اند. نتیجه گیری: فرآیند خلق دانش متغيري نامشهود است و هر گونه ارتقاء در آن در سطح جامعه آماري مورد مطالعه مي‌تواند از طريق توجه به متغيرهاي چهارگانه تبيين كننده آن در دنياي واقعي، عملي شود.

کلید واژگان :

فرآیند خلق دانش، شرکت های کوچک و متوسط، سازمان صنایع و معادن، مازندران



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک