چکیده :

زمینه و هدف: امروزه تلویزیون بخش مهمی از زندگی کودکان در دنیا را به خود اختصاص داده است. اگر چه تاثیرات مثبت تلویزیون بسیار زیاد است اما گاهی تاثیرات منفی مهمی نیز دارد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی میان زمان تماشای برنامه های تلویزیون با میزان اضافه وزن و اضطراب دانش آموزان ابتدایی بود. مواد و روش ها: این پژوهش پژوهشی همبستگی است که بر روی 50 نفر از دانش آموزان پسر مقاطع چهارم و پنجم ابتدایی و در یکی از مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد، در این مطالعه همه ی شرکت کنندگان به تست صفت – حالت اضطراب اسپیل برگر STAIو پرسشنامه ی اطلاعات شخصی پاسخ دادند. و سپس تحلیل داده ها بوسیله ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و به کمک نرم افزار آماری SPSS مورد بررسی آماری قرار گرفت. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که : 1- میان زمان تماشای برنامه های تلویزیون و مشکلات اضافه وزن دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد. 2- بین زمان تماشای برنامه های تلویزیون و اضطراب دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد. 3-میان زمان تماشای برنامه های تلویزیون و اضطراب صفت دانش آموزان رابطه معنادار وجود ندارد. 4- میان زمان تماشای برنامه های تلویزیون و اضطراب حالت دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: این مطالعه همبستگی مثبتی را میان مدت زمان تماشای تلویزیون و خطرات اضافه وزن و اضطراب کودکان نشان داد، پس کاهش مدت تماشای تلویزیون می تواند به کودک کمک نموده و باعث جلوگیری از این موضوع باشد و به طور فزاینده ای به وضع سلامت عمومی کمک نماید.

کلید واژگان :

اضطراب، اضافه وزن، تماشای تلویزیون، دانش آموزان ابتدایی، کودک.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک