چکیده :

با توجه به اهمیت برنامهریزي در سطح تولید ضرورت دارد شناخت لازم از رفتارهاي آتی مصرف کنندگان راجع به محصولات ارگانیک حاصل شود. با توجه به این مهم در این مقاله با استفاده از الگوي رگرسیون به ظاهرنامرتبط، و داده هاي مقطع زمانی سال 1391 مربوط به 200 خانوار شهرستان مشهد، عوامل موثر بر سهم آتی خانوارها از مصرف زعفران ارگانیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که خانوارهاي شهرستان مشهد تمایل دارند به طور میانگین 34 درصد از زعفران مصرفی آتی خود را به صورت ارگانیک مصرف نمایند. همچنین تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیرهاي تعداد خانوارهاي داراي افراد زیر 10 سال ، تمایل به پرداخت تفاوت قیمت زعفران ارگانیک نسبت به غیرارگانیک و برچسب ارگانیک تاثیر مثبت و متغیر دلنگرانیهاي زیست محیطی ناشی مصرف زعفران غیرارگانیک تاثیر منفی بر تمایل به مصرف آتی زعفران ارگانیک داشتهاند. با توجه به یافته هاي مطالعه، به کار بردن راهکارهاي ارتقا جایگاه محیط زیست نزد مصرفکنندگان، کمک به افزایش آگاهی مردم نسبت به مواد غذایی مصرفی، طراحی مکانیزمی براي الزام به کار بردن برچسبی براي زعفرانی که به صورت ارگانیک تولید می- شود پیشنهاد شد.

کلید واژگان :

رگرسیون به ظاهرنامرتبط، کشاورزي ارگانیک، مشهد



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک