چکیده :

مقدمه: سنجش کيفيت خدمات، برنامه‌ريزي ضروري در جهت بهبود کيفي خدمات سازمان‌هاست. کتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، به عنوان مراکز تأمين و اشاعه اطلاعات تخصصي براي جامعه پزشکي کشور، اهميت ويژه‌اي دارند. در این مطالعه، کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از پرسشنامه لایب‌کوآل، به عنوان متداول‌ترین ابزار بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت. روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی است و جامعه آماری آن را دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل می‌دهند. تعداد نمونه‌ها 135 نفر که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده‌اند و داده¬های پژوهش از طریق پرسشنامه لایب‌کوآل در نیمه دوم سال تحصیلی 92-1391 شمسی توزیع، گردآوری و به کمک نرم‌افزار اکسل شکاف کفایت و برتری به دست آمده مورد تحلیل قرار گرفت. یافته¬ها: میانگین کلی حداقل انتظارات کاربران ۵٫۹، میانگین کلی حداکثر انتظارات کاربران 8 و میانگین کلی سطح واقعی خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان 6.24 به دست آمد. میانگین شکاف کفایت در ابعاد سه‌گانه ابزار لایب‌کوآل مثبت و به ترتیب برای "فضای کتابخانه" 23/0، برای "موثر بودن خدمات" این مقدار 58/0، و برای بعد سوم "کنترل اطلاعات" عدد 13/0 محاسبه شد. نتیجه‌گیری: سطح ارائه خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیدگاه دانشجویان کارشناسی، در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای رسیدن به وضعیت بهینه باید در خصوص ارائه راهکارهای عملی چاره‌اندیشی کرد.

کلید واژگان :

کیفیت خدمات؛ ابزار لایب‌کوآل؛ کتابخانه‌های علوم پزشکی؛ دانشجویان کارشناسی؛ گیلان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک