چکیده :

اين پژوهش با هدف ساخت و اعتباريابي مقياسي براي سنجش اضطراب علوم در دانش آموزان دختر پايه ي سوم راهنمايي استان خوزستان به اجرا در آمده است . به همين منظور با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي، 500 نفر دانش آموز دختر از 10 منطقه آموزشي استان انتخاب گرديد. پس از مصاحبه و اجراي پرسشنامه نظر خواهي بر روي دانش آموزان و شناسايي عوامل بوجود آورنده اين نوع اضطراب، پرسشنامه مقدماتي اضطراب علوم تهيه و به صورت اوليه پايايي و روايي آن محاسبه شد . داده هاي بدست آمده از اجراي پرسشنامه مقدماتي بر روي يك گروه 500 نفري دانش آموزان دختر به كمك نرم افزار SPSS 9 مورد تحليل عوامل قرار گرفت و مقياس اضطراب علوم (SAS) در 3 عامل« آشفتگي ذهني از درس علوم ، خودانگاره ي منفي از درس علوم و نگراني از عملكرد در درس علوم» با 39 ماده ساخته شد . پايايي مقياس SAS از طريق آلفاي كرونباخ 94/0 به دست آمد . هم چنين روايي پرسشنامه از طريق بررسي ميزان همبستگي آن با مقياس اضطراب امتحان (ابولقاسمي، 1375) و اضطراب عمومي (نجاريان و همكاران 1375) به ترتيب 86/0 و 36/0 بود كه در سطح 001/0= P معنادار مي باشد. يافته هاي به دست آمده نشان مي دهد كه عواملي چون آشفتگي ذهني و خود انگاره منفي و نگراني از عملكرد در درس علوم باعث ايجاد اين نوع اضطراب مي باشند. براساس نتايج اين پژوهش، پرسشنامه (SAS) واجد شرايط لازم جهت كاربرد در پژوهش هاي روانشناختي و شناخت ميزان اضطراب علوم دانش آموزان پايه سوم راهنمايي مي باشد.

کلید واژگان :

اعتباريابي، ساخت مقياس، اضطراب علوم، عملكرد تحصيلي، اضطراب امتحان، اضطراب عمومي ، مقياس اضطراب علوم(SAS).



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک