چکیده :

هدف این پژوهش بررسی نقش باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. نمونه پژوهش شامل 240 نفر از دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز بود که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری و معدل پایان سال دانش آموزان به عنوان عملکرد تحصیلی استفاده شد. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد باورهای غیرمنطقی با پرخاشگری رابطه مثبت معنادار (74/ 0= r ، 001/0> p ) ، و با عملکرد تحصیلی رابطه منفی معنادار (61/0- = r ، 003/0> p ) دارد. همچنین بین پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنادار (52/0- = r ، 005/0> p) وجود دارد و متغیرهای پیش بین در این مطالعه یعنی باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری به ترتیب هر یک نقش معناداري در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دارند. در نهایت ضرایب رگرسیون چندگانه با روش مرحله ای نشان داد که مجموع متغیرهای پیش بین با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی داشته و آن را پیش بینی می کنند، اما متغیر باورهای غیرمنطقی در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی نقش بیشتری نسبت به متغیر پرخاشگری دارد. به نظر می رسد بالا بودن باورهای غیر منطقی به عنوان منبعی برای نوع تفکر و به تبع آن نوع رفتارهای غیر منطقی، وجود رابطه مثبت معنادار بین باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری و پایین بودن عملکرد تحصیلی را توجیه می کند. پیش بینی میزان عملکرد تحصیلی توسط متغیرهای پیش بین باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری شاید به دلیل تاثیر معنادار متغیرهای پیش بین بر متغیر ملاک است که بیانگر تاثیر نوع باورها و رفتارهای فرد در سایر عملکردهای رفتار وی از جمله عملکرد تحصیلی است.

کلید واژگان :

باورهای غیرمنطقی، پرخاشگری، عملکرد تحصیلی، روش مرحله ای، ضرایب رگرسیون چندگانه.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک