چکیده :

هدف از اين پژوهش شناسايي روش‌هاي كاربست يافته‌هاي پژوهشي آموزش و پرورش استان خوزستان بوده است. به همين منظور با استفاده از روش نمونه گيري چند مرحله ايي تصادفي200 نفراز بين كاركنان داراي مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد و بالاتر و دارندگان مدرك تحصيلي كارشناسي آشنا با روش‌هاي پژوهش و هم چنين تعدادي از مدرسان مراكز تربيت معلم استان خوزستان به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. پس از ساخت پرسشنا مه و اجراي مقدماتي و نهايي آن، داده‌ها با استفاده از نرم افزارspss ويرايش 5/11 تجزيه و تحليل شدند.با رعايت شرايط انجام تحليل عوامل، دو عامل در قالب 58 ماده و تبيين 017/43 درصد از واريانس عوامل مؤثر بر كاربست يافته‌هاي پژوهشي شامل عامل مديريت پژوهش با 30 ماده و عامل تعامل تصميم گيرندگان و پژوهشگران با 28 ماده شناسايي گرديد. يافته‌ها نشان دادند كه ضريب پايايي دو عامل استخراجي از طريق آلفاي كرونباخ به ترتيب 9531/0و9530/0 برآورد گرديد. هم چنين ضريب روايي محتواي عامل هاي استخراجي به ترتيب 745/0و758/0 ( 01/0 p< )به دست آمد.نتايج حاكي از اين مطالعه نشان مي دهند در عامل مد يريت و برنامه ريزي پژوهش اصلاح ساختار،نياز سنجي پژوهشي ،حمايت مالي از كاربست يافته هاي پژوهشي و بستر سازي براي كاربست يافته هاي پژوهشي مولفه هاي اسا سي و قابل توجه مي باشند . در عامل تعامل تصميم گيران با پژوهشگران ارتباط متقابل مديران و محققان،كيفيت پژوهش هاي آموزشي ، مخاطب شناسي و اطلاع رساني از محورهاي اساسي وقابل توجه در روش هاي كاربست يافته هاي پژوهشي در آموزش وپرورش مي باشند.

کلید واژگان :

كاربست يافته‌هاي پژوهشي، پژوهش آموزشي، عوامل مؤثر بر به كارگيري نتايج تحقيقات، يافته هاي پژوهشي.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک