چکیده :

هدف از آسيب شناسي يك مركز آموزشي عبارت است از بررسي مشكلات و ناهنجاري‎هاي احتمالي كه در بلند مدت مي توانند موجب انحراف واحد آموزشي از اهداف پيش بيني شده و كاهش قدرت سازگاري آن با شرايط جامعه گردند. در اين مطالعه 15 مركز آموزش كشاورزي (فني حرفه اي و كار و دانش) كه در استان همدان فعاليت دارند آسيب‎شناسي شده اند. مهمترين اهداف تحقيق عبارت اند: 1- تحليل نقاط ضعف، تهديدها، نقاط قوت و فرصت هاي مراكز آموزش كشاورزي 2- تدوين و تحليل استراتژي هايي براي تقويت اين مراكز با توجه به نتايج آسيب شناسي. جامعه آماري تحقيق عبارت است از كليه دانش آموزاني كه در مراكز آموزش كشاورزي (فني حرفه اي و كاردانش) در سطح استان تحصيل مي كنند ( 690 نفر). از اين تعداد 120 نفر در مقاطع و رشته هاي مختلف از طريق نمونه گيري (تصادفي دو مرحله اي) انتخاب شده اند. پرسشنامه مهمترين ابزار جمع آوري اطلاعات در تحقيق حاضر است، اما با توجه به ماهيت تحقيق در كنار پرسشنامه از تكنيك مصاحبه نيز استفاده شده است. دقت شاخص ها و گويه ها در پرسشنامه يا روايي صوري توسط متخصصان فن مورد تائيد قرار گرفته است. براي بررسي پايايي ابزار تحقيق پرسشنامه در اختيار تعدادي از دانش آموزان قرار گرفت و نتايج آن بررسي و آلفاي كرونباخ آن براي بخش هاي مختلف پرسشنامه محاسبه گرديد و ارقام 75/6 تا 85/4 درصد به دست آمد كه ارقام قابل قبولي است. در اين مطالعه از تحليل SWOT استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد دسترسي به معلمان و كادر آموزشي علاقه مند مهمترين نقطه قوت، ناتواني معلمان در انجام كار عملي در مزرعه و نبود امكانات سخت افزاري و نرم افزاري در مزرعه و آزمايشگاه ها، مهمترين نقطه ضعف، وجود روحيه خود اشتغالي و حمايت هاي دولت مهمترين فرصت و عدم دسترسي به امكانات كافي براي شروع يك فعاليت كشاورزي مهمترين تهديد مراكز آموزش كشاورزي است. در ادامه مقاله چهار دسته استراتژي براي مقابله با تهديدها و نقاط ضعف و تقويت فرصت ها و نقاط قوت ارايه شده است.

کلید واژگان :

مراكز فني و حرفه اي، مراكز كاردانش، آموزش كشاورزي، آسيب شناسي، استان همدان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک