چکیده :

هدف از اين پژوهش، مطالعه رابطه صفات شخصيت و ابعاد انگيزش تحصيلي است. جامعه آماري آن، دانش آموزان مقطع متوسطه شيراز به حجم 158 نفر بودند که به شيوه نمونه گيري خوشه اي از مدارس نقاط مرکزي شهر انتخاب شدند. گردآوري داده ها و اندازه گيري صفات شخصيتي با استفاده از پرسشنامه بر اساس مدل پنج عامل بزرگ شخصيت و ابعاد انگيزشي مقياس اصلاح شده هارتر (1981) انجام شد. يافته هاي پژوهش نشان داد انگيزش دروني رابطه مثبتي با صفات شخصيتي نظير وظيفه شناسي، تجربه پذيري و توافق پذيري دارد و با صفات برون گرايي و روان نژندي رابطه اي ندارد. بعد کل انگيزش بيروني با صفت شخصيتي روان نژندي رابطه منفي دارد. پاره مقياس هاي آن «تمايل به کار آسان» و «تمايل به خوشايندي معلم» نيز همبستگي منفي با صفات تجربه پذيري و وظيفه شناسي داشتند. تحليل رگرسيون انگيزش دروني بر صفات شخصيتي نيز نشان داد که دو صفت وظيفه شناسي و تجربه پذيري پيش بين معناداري براي انگيزش دروني هستند. انگيزش بيروني نيز به وسيله روان نژندي پيش بيني پذير است.

کلید واژگان :

صفات پنج عاملي شخصيت، ابعاد انگيزش، دانش آموزان متوسطه



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک