چکیده :

هدف اصلي اين پژوهش تدوين الگو و چارچوبي براي تدوين كتاب راهنماي معلم در آموزش فني و حرفه اي است و پرسش اصلي آن اينست كه: "کتاب راهنمای معلم در آموزش فني و حرفه¬اي باید داراي چه ساختاری بوده و از چه الگوئي پیروی کند؟" اين تحقيق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوري و تحليل داده ها از نوع زمينه يابي و پيمايشي است. براي دستيابي به پاسخ سئوال، ابتدا با مطالعه اسنادي و كتابخانه اي براساس عناصر متشكله برنامه درسي الگوي اوليه اي تدوين و در يك نظر خواهي ميداني مورد بازنگري قرار گرفت. جامعه آماري پژوهش، برنامه ريزان درسي و معلمان باسابقه بودند و 32 پرسشنامه گردآوري شد. در مرحله بعد، با اجراي يك كارگاه آموزشي سه روزه براي كارشناسان و مولفان كتاب هاي درسي ضمن اجراي آزمايشي الگوي مذكور با دريافت بازخورد از شركت كنندگان الگوي نهائي تدوين شد. نهايتا براساس اين الگو ده كتاب راهنماي معلم در رشته هاي فني وحرفه اي تاليف و چاپ گرديد. براساس نتايج اين پژوهش، اين الگو مبتني بر چارچوب برنامه درسي است و از 7 فصل تشكيل شده است. فصل اول شامل بيان كليات و توجيه مباني برنامه درسي. فصل دوم شامل عناصر ساختار و محتواي برنامه درسي. فصل سوم چارچوبي براي معرفي فرصت¬هاي ياددهي و يادگيري. فصل چهارم معرفي فضا و مواد آموزشي. فصل پنجم چارچوب و شيوه اجراي ارزشيابي از يادگيري فراگيران. فصل ششم ارائه جدول بودجه بندي فرايند اجراي درس و بالاخره در فصل هفتم شامل توصيه هاي عمومي براي اجراي برنامه درسي در آموزش فني و حرفه اي است.

کلید واژگان :

كتاب راهنماي معلم، الگو، برنامه درسي، آموزش فني و حرفه اي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک