چکیده :

این تحقیق به ساخت یک نانو ساختار(کاتالیست) هیبریدی بر پایه نانو لوله های کربنی چند دیواره(MW-CNT) برای کاهش آلاینده¬های سوخت دیزل (گازوئیل) شامل ترکیبات اکسیدهای نیتروژن(NOx)، مونوکسید کربن(CO)، هیدروکربنهای نسوخته(HC) و دوده(SOOT) و همچنین بهبود عملکرد سوخت در پارامترهای موتور شامل توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت می پردازد. نانو ساختار هیبریدی شامل اکسید سریم بر پایه نانو لوله های کربنی با قطر هاي در محدوده 7-10 نانومتر دارای عامل آمیدی جهت همگن شدن کاتالیست در سوخت، در سه غلظت 30، 60 وppm90 به گازوئیل اضافه شد و آزمونهای عملکرد و آلاینده¬ها توسط موتور دیزل مدل OM355 EUІІ ساخت شرکت ایدم(تحت لیسانس شرکت مرسدس بنز آلمان) انجام شد. نانو بودن ذرات کاتالیست و در نتیجه سطح بالای تماس با سوخت و همچنین توزیع پذیری مناسب در سوخت همراه با انجام واکنش اکسیداسیون کاتالیستی، باعث پیشرفت مسیر واکنش احتراق به سمت احتراق کامل شده و موجب کاهش آلاینده¬های سوخت شامل ترکیبات اکسیدهای نیتروژن(NOx) (حداکثرتا 84/17% کاهش)، مونوکسید کربن(CO) (حداکثرتا 7/12% کاهش)، هیدروکربنهای نسوخته(HC) (حداکثرتا 77/30% کاهش) و دوده(SOOT) (حداکثرتا 63/20% کاهش) شد. همچنین بهبود عملکرد در پارامترهای موتور شامل توان(حداکثرتا 77/3% افزایش)، گشتاور(بسته به نوع سوخت حداکثرتا 44/1% افزایش) و کاهش مصرف سوخت ویژه ترمزی(حداکثرتا 74/4% کاهش) مشاهده شد.

کلید واژگان :

سوخت دیزل، نانو کاتالیست هیبریدی، نانو لوله های کربنی، آلاینده¬ها، عملکرد موتور



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک