چکیده :

امروزه، يك شركت قبل از تصميم‌گیری در مورد گسترش فعالیتهاي خود به خارج از مرزهاي كشور بايد درك روشني از محيط بازاريابي بين‌المللي داشته باشد. طي دو دهه‌ گذشته اين محيط دستخوش تغييرات زيادي شده است. اين تغييرات، فرصتهاي جديد، مسايل و مشكلات بسياري را براي شركتها بوجود آورده است. اقتصاد، جهاني شده و تجارت و سرمايه‌گذاري جهاني، به سرعت در حال رشد است. بنابراين، شركتي كه علاقمند به ورود به بازارهاي خارجي است بايد درك درستي از نظام تجارت جهاني به دست آورد. به نظر مي‌رسد اين شركتها و مؤسسات براي اينكه بتوانند به بازارهاي جهاني راه پيدا كنند و از طرفي ديگر بتوانند بر موانع و محدوديتهای موجود در این بازارها غلبه كنند، نياز به اطلاعات دقيق و به‌روز از بازار دارند. به منظور رفع اين نياز و توسعه فعاليتهای شركتهاي صادراتي، مؤسسات خدمات بازاريابي مي‌توانند خدمات مفيدي را ارائه نمایند. به منظور شكل‌دهي و گسترش بيشتر مؤسسات ارائه دهنده خدمات بازاريابي، مقاله حاضر با انجام دو نظرسنجي جداگانه از مديران مؤسسات مذكور و مشتريان آنها به بررسي راهكارهاي حمايتي لازم از سوی نهادها و سازمانهاي دولتي پرداخته است. اين مقاله، بر اساس مجموعه مطالعات، بررسیها و استفاده از نظرات خبرگان بازاریابی کشور، چهار خرده نظام به منظور حمایت از مؤسسات خدمات بازاریابی ارائه داده است که عبارتند از: نظام قانون‌گزاری؛ نظام حمايت و پشتیبانی؛ نظام اطلاع‌ رسانی و نظام نظارت و ارزیابی. حمايتهاي مورد نياز اين موسسات در شش دسته طبقه‌بندي شدند كه عبارتند از: مشاوره‌اي، اطلاعاتي، حقوقي، پژوهشي، آموزشي و مالي.

کلید واژگان :

حمايت مؤسسات‌؛ گسترش بازاريابي؛ تحقيقات بازاريابي؛ مؤسسات خدمات بازاريابي؛ تبليغات



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک