چکیده :

تحقیق حاضر به منظور بررسی مسئله عدم ارتقاي صلاحیتهاي اعضاي هیئت علمی براي آموزش پایداري و ارائه راهکارهایی براي بهبود آن صورت گرفته است. با توجه به ماهیت مسئله از روش تحلیل پویاییهاي سیستم استفاده شد. بر اساس مراحل روش تحقیق، پیمایشی در میان اعضاي هیئت علمی پردیس کشاورزي و منابع طبیعی دانشگاه تهران با سابقه کار 20 سال و کمتر از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. به منظور تشریح مسئله تحقیق و تدوین فرضیات پویا از تحلیل لایه لایه اي علّتها استفاده شد. بر مبناي شناخت مسئله، الگوي پویاي صلاحیتهاي اعضاي هیئت علمی براي آموزش پایداري تدوین شد که با آن مسئله تحقیق توصیف و با استفاده از شبیه سازي، رفتار آن در افق زمانی 20 سال آینده پیش بینی میشود. الگو داراي هشت حلقه بازخوردي تقویت کننده و چهار حلقه باخوردي متعادل کننده است. پس از اطمینان از اعتبار الگو، شش سازکار براي ارتقاي صلاحیتهاي اعضاي هیئت علمی از بطن الگو استخراج شد و بهمنظور بررسی آثار آنها بر مسئله، در محیط شبیه سازي و آزمون شدند. این سازکارها شامل در نظر گرفتن دو واحد درسی اجباري براي دانشجویان تازه وارد در خصوص آشنایی با مفاهیم پایه صلاحیتهاي پایداري، برگزاري دوره هاي آموزشی مهارتی در خصوص راهبردهاي مناسب آموزش پایداري ویژه اعضاي هیئت علمی، بازنگري در محتواي دروس تخصصی الزامی رشته هاي مختلف آموزشی، برگزاري جلسات گفتوگوي راهبردي، تغییر نظام ارتقاي اعضاي هیئت علمی از طریق در نظر گرفتن امتیازهاي ویژه براي تحقیقات مبتنی بر پایداري و تغییر نظام ارتقا مبتنی بر فرایندهاي آموزشی هستند.

کلید واژگان :

آموزش پایداري، صلاحیت، هیئت علمی، الگوي پویا، شبیه سازي، پردیس کشاورزي و منابع طبیعی دانشگاه تهران



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک