چکیده :

هدف اين مطالعه در جهت بررسي اكتشافي عوامل زيربنايي و نيز تهيه‌ي هنجار رشدي درجه¬بندي كانرز فرم معلم در دانش‌آموزان مقطع ابتدايي است. نمونه ي اين پژوهش،شامل 599 دانش¬‌آموز پسر و دختر مقطع ابتدايي بود که به صورت تصادفي و خوشه‌اي چند مرحله‌اي انتخاب شدند و معلمان آنها را مورد ارزیابی قرار دادند.تحليل عاملي گويه¬ها به شيوه مولفه¬هاي اصلي با چرخش اكوماکس انجام شد.نتيجه حاصله 5 عامل بیش ¬فعالی- تکانشگری، مشکل سلوک، ناهمنوایی اجتماعی، تنش- اضطراب و اشکال در توجه بود كه ضريب همساني دروني آنها از طريق محاسبه آلفاي کرونباخ از 73/0 (مقياس اشكال در توجه) تا 92/0 (مقياس بيش¬فعالي) بدست آمد. نمره‌هاي خام از طريق روش غير خطي به مقياس T (ميانگين 50 و انحراف معيار 10) تبديل شد. جداول توزيع فراواني نمرات خام اوليه و نمرات مقياس T به تفكيك جنسيت به دست آمد. نمره هاي بالاتر از 70 به عنوان نمره برش در نظر گرفته شدند.نتایج نشان می دهد عوامل بدست آمده با نتايج تحليل عوامل در جوامع ديگر هماهنگ مي‌باشد.

کلید واژگان :

درجه بندي كانرز فرم معلم، درجه بندي بيش فعالي/ نقص توجه، اختلالات رفتاري، تحليل عوامل.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک