این مطالعه نقش میانجی مدیریت دانش را در ارتباط بین فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمان بررسی میکند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است [j1] و از حیث روش توصیفی است. نمونة آماری پژوهش حاضر 148 نفر از کارکنان شرکت ملی گاز در شهر تهران است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی و پایایی آن بررسی شد. فرضیههای پژوهش به روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج نقش میانجی مدیریت دانش را در رابطة بین فرهنگ با اثربخشی سازمانی، و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمانی تأیید کرد. حال آنکه این نقش در مقایسه با ارتباط مستقیم بین متغیرهای یادشده چندان ملموس نبود. این مقاله یافتههای جدیدی را به متون نظری مدیریت دانش میافزاید و بر اهمیت نقش تعاملی فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی تأکید میکند.
کلید واژگان :اثربخشی سازمانی؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ فرهنگ سازمانی؛ مدیریت دانش
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک