چکیده :

مدیریت کیفیت فراگیر به تدریج به امری نهادینه تبدیل شده و بسیاری از مؤسسات و صنایع در محیط‌های فرهنگی، رقابتی و در حال تغییر توجه خود را به آن معطوف کردند. گرایش زیاد سازمان‌های ایرانی نیز در استقرار مدیریت کیفیت فراگیر(TQM ) موجب شده است که دانشگاهیان و محققان کشور نیز در سال‌های اخیر تحقیقات قابل‌توجهی در این زمینه انجام دهند. اما عدم توجه به موانع و چالش‌های اساسی موجود در بکارگیری موفقیت‌آمیز سیستم‌های مدیریت کیفیت در سازمان‌های ایرانی موجب شده است که زمینه‌های لازم برای تحقق کامل این سیستم فراهم نشود. لذا شناسايي موانع بکارگیری مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان‌ها، اولين گام در پياده‌سازي این سیستم محسوب می‌شود. در این پژوهش پس از بررسی موانع اصلی مدیریت کیفیت فراگیر در صنعت گاز از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، پنج مانع اصلی اولویت‌بندی شده‌اند. بدین منظور با استفاده از تکنیک جدید تحليل نسبت ارزيابي وزن‌دهي تدريجي (SWARA) ، وزن نهایی موانع تعیین و به ترتیب اهمیت رتبه‌بندی شدند. نتایج نشان داد که موانع نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین مانع در پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت فراگیر در صنعت گاز بوده و موانع رویه‌ای نیز در اهمیت آخر قرار دارد. لذا صنعت گاز با پرداختن به این موانع بر مبنای اهمیت، گامی بزرگ در پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز سیستم مدیریت کیفیت فراگیر خواهد برداشت.

کلید واژگان :

موانع بکارگیری، مدیریت کیفیت فراگیر، تحليل نسبت ارزيابي وزن‌دهي تدريجي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک