چکیده :

مسئله اصلی این مقاله بررسی تقلب در امتحان، با تاکید بر فهم مسئله است. این نوشتار در پی ریشه یابی دلایل تقلب، از نظریه ی تکنیک های خنثی سازی سایکز و ماتزا استفاده کرده است. نظریه ی تکنیک های خنثی سازی به دنبال آن است که متخلفان چگونه رفتار خود را در قالبی همسو با ارزش ها و هنجارهای مرسوم جامعه توجیه می کنند تا از فشار ناشی از سرپیچی از هنجارها برخود بکاهند. این تکنیک ها شامل؛ انکار مسئولیت، انکار زیان، سرزنش سرزنش کنندگان، انکار آسیب دیده و تكنيك ادعای وفاداري به دیگران است. رویکرد پژوهش، کیفی و تکنیک مورد استفاده مصاحبه بوده است که طبق آن با 20 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان، مصاحبه عمیق صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد که از میان روش های اجرای تقلب، روش فردی- متداول از سایر روش ها بیشتر به کار می رود. همچنین دانشجویان از هر پنج تکنیک خنثی سازی سایکز و ماتزا، برای توجیه تقلب خود در امتحان استفاده می کنند. نگاهی به یافته ها حاکی از آن است که امتحانات در سیستم آموزشی کشورمان از یک مسئله سنجشی به یک مسئله ارزشی تبدیل شده است و این تبدیل نابهنگام، عاملی در افزایش میزان تقلب در بین دانشجویان شده است.

کلید واژگان :

تقلب امتحانی، تکنیک های خنثی سازی، دانشگاه گیلان، دانشجویان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک