چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کیفیت آموزش و کیفیت خدمات آموزشی بر تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان مبتنی بر مدل سرکوال انجام شد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردي و بر اساس شیوه گردآوري دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماري تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههاي شهرستان همدان بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران براي جامعه نامحدود، 384 دانشجو بهصورت تصادفی از چهار دانشگاه مستقر در شهر همدان (بوعلی سینا، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان، صنعتی همدان و آزاد اسلامی) انتخاب شدند. براي گردآوري دادهها از سه پرسشنامه کیفیت آموزش، کیفیت خدمات آموزشی و تحلیل رفتگی آموزشی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدي و مدلسازي معادلات ساختاري با استفاده از انجام شد. نتایج تحلیل روابط ساختاري نشان داد که کیفیت آموزش SPSS و LISREL نرمافزارهاي بر هر سه مؤلفه تحلیل رفتگی آموزشی تأثیر منفی و معنادار دارد، اما اثر کیفیت خدمات آموزشی فقط بر مؤلفه خستگی هیجانی منفی و معنادار است و بهطور غیرمستقیم بر دو مؤلفۀ دیگر تحلیل رفتگی اثر معنادار ندارد. با توجه به نتایج پژوهش، نظرهاي دانشجویان میتواند راهگشایی براي برنامهریزیهاي مؤثر و مفید بهمنظور افزایش کیفیت و کمیت آموزش و پژوهش و کاهش تحلیل رفتگی آموزشی و کارآمد کردن دانشجویان باشد.

کلید واژگان :

کیفیت آموزش، کیفیت خدمات آموزشی، تحلیل رفتگی آموزشی، مدل سرکوال



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک