چکیده :

مقدمه: اعضای هیآت علمی دانشگاه ها که مسئولیت تعلیم و تربیت دانشجویان را بر عهده دارند باید از اصول اخلاق آموزشی آگاهی داشته و مهارت های لازم جهت کسب موفقیت در امر آموزش برخوردار باشند. و مداوم در تلاش برای توسعه اصول اخلاق آموزشی در دانشگاه فعالیت نمایند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیآت علمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. روش ها: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود، 96 نفر از دانشجویان پرستاری با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اخلاق آموزشی جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SSPS16 و به کمک آمار توصیفی و Tتک نمونه ای انجام گرفت. یافته های: وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیآت علمی و مولفه های آن اثربخشی محتوی درسی، اثربخشی آموزشی، پرداختن به موضوعات حساس، نداشتن رابطه دوگانه با دانشجویان، ارزشیابی عادلانه، احترام به دانشگاه ، احترام به همکاران، رازداری و اهمیت دادن به رشد فکری دانشجویان از دیدگاه دانشجویان پرستاری در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می توان بیان نمود که رعایت کردن مولفه های اخلاق آموزشی باعث اثربخشی فرایند آموزشی و تدریس می شود و بستر همکاری و تفاهم را میان اعضای سازمان بوجود می آورد، همچنین زمینه ساز رشد فکری و مستقل بار آوردن دانشجویان می شود.

کلید واژگان :

اخلاق آموزشی، اعضای هیآت علمی، دانشجویان پرستاری، علوم پزشکی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک