چکیده :

مجالس النفایس نوایی یکی از تذکره های مهم و دسته اول تاریخ ادبیات سدۀ نهم و اوایل سدۀ دهم است که فخری هروی برای نخستین بار آن را در سال 928 با عنوان لطایف نامه به فارسی ترجمه کرد و علی اصغر حکمت آن را در سال 1323 با تکیه بر نسخۀ نخجوانی (مورخ 992 ه.ق.) چاپ و منتشر کرده است. با مطالعه و مقابلۀ چاپ حکمت و چهار نسخۀ نویافته از مجالس النفایس و لطایف نامه که همگی از نسخۀ نخجوانی معتبر و اقدم اند، تصحیح انتقادی لطایف نامه ضروری و لازم است، زیرا اولاً، در نسخ نویافته شرح احوال حدود 35 شاعر ذکر شده که در چاپ حکمت به آنها اشاره نشده است؛ ثانیاً، در نسخ نویافته اطلاعات بیشتری دربارۀ برخی از شاعران و اشعار آنان ثبت شده که در چاپ حکمت به آنها پرداخته نشده است؛ ثالثاً، اختلافات و اشتباهاتی در چاپ حکمت نسبت به نسخ نویافته وجود دارد که این اشتباهات اغلب یا مربوط به نام و تخلص شاعران است یا مربوط به احوال و اشعار آنان؛ رابعاً، افتادگی هایی در متن برخی از صفحات چاپ حکمت وجود دارد که اغلب این افتادگی ها هم مربوط به نام و تخلص شاعران و اشعار آنان است؛ خامساً، مجهولاتی در چاپ حکمت در برخی از معانی عبارات وجود دارد که با نسخ نویافته برطرف شدنی است؛ سادساً، در چاپ حکمت میان ترجمۀ متن ترکی و افزوده های مترجم مرزبندی دقیقی ترسیم نشده است؛ سابعاً، در چاپ حکمت میان دو ترجمۀ فخری و قزوینی تناسب و هماهنگی وجود ندارد.

کلید واژگان :

تصحیح انتقادی، لطایف نامۀ فخری، مجالس النفایس نوایی، نسخ چهارگانۀ نویافته.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک