چکیده :

فراهم کردن امکان مساوی برای دستیابی کلیه افراد جامعه به فرصت¬ها و خدمات آموزشی مطلوب و برابر از جهات عدیده بویژه از نظرتوسعه انسانی، اجتماعی و فرهنگی حایز اهمیت است. توزیع متعادل امکانات به معنای دادن فضاها و خدمات آموزشی نیست، بلکه معنای وسیع¬تر آن استفاده از توان¬های بالقوۀ مناطق محروم و کمتر توسعه یافته نیز هست. یکی از چالش¬های موجود نظام¬های آموزشی از جمله ایران توسعه نیافتگی و عدم دسترسی همه افراد جامعه به خدمات آموزشی است. هدف این پژوهش بررسی وضعیت توسعه یافتگی شهرستان¬های استان مرزی خراسان شمالی در زمینه متغیرهای مرتبط با شاخص¬های آموزشی با استفاده از مدل¬هایتصمیم گیری چندمعیاره می¬باشد. بر این اساس شاخص¬های آموزشی به عنوان معیار توسعه یافتگی مورد توجه قرار گرفته است در این پژوهش با استفاده از 10 متغیر خدمات آموزشی به تعیین درجه توسعه یافتگی در سطح شهرستان¬های استان مرزی خراسان شمالی مبادرت گردیده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است داده¬های این پژوهش از سالنامه آماری استان در سال 1391 جمع آوری شده است. نتایج این پژوهش نشان می¬دهد که، که از مجموع 7 شهرستان استان مرزی خراسان شمالی تنها شهرستان بجنورد به عنوان شهرستان¬ توسعه یافته(سطح فرابرخوردار) قرار دارد. شهرستان¬های شیروان، اسفراین، مانه و سملقان به عنوان شهرستان¬های در حال توسعه(سطح برخوردار) قرار دارند. شهرستان فاروج جزو شهرستان¬ توسعه نیافته (سطح نیمه برخوردار) قرار دارد. در سطح نابرخوردار نیز شهرستان¬های جاجرم و گرمه قرار دارند که جزو شهرستانهای محروم از نظر توسعه یافتگی تشخیص داده شده¬اند.

کلید واژگان :

برنامه¬ریزی، توسعه یافتگی، خدمات آموزشی، استان خراسان شمالی، مدل¬های تصمیم گیری چندمعیاره



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک