مسئله اصلی این مقاله بررسی تقلب در امتحان، با تاکید بر فهم مسئله است. این نوشتار در پی ریشه¬یابی دلایل تقلب، از نظریه ی تکنیک¬های خنثی¬سازی سایکز و ماتزا استفاده کرده ¬است. نظریه ی تکنیک¬ های خنثی¬سازی به دنبال آن است که متخلفان چگونه رفتار خود را در قالبی همسو با ارزش¬ها و هنجارهای مرسوم جامعه توجیه می¬کنند تا از فشار ناشی از سرپیچی از هنجارها بر خود بکاهند. این تکنیک ها شامل؛ انکار مسئولیت، انکار زیان، سرزنش سرزنش¬کنندگان، انکار آسیب-دیده و تكنيك ادعای وفاداري به دیگران است.. رویکرد پژوهش، کیفی و تکنیک مورد استفاده مصاحبه بوده است که طبق آن با 20 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان مصاحبه عمیق صورت گرفته است. یافته¬ها نشان می¬دهد که از میان روش¬های اجرای تقلب، روش فردی- متداول از سایر روش¬ها بیشتر به کار می¬رود. همچنین دانشجویان از هر پنج تکنیک خنثی¬سازی سایکز و ماتزا، برای توجیه تقلب خود در امتحان استفاده می¬کنند. نگاهی به یافته ها حاکی از آن است که امتحانات در سیستم آموزشی کشورمان از یک مسئله سنجشی به یک مسئله¬ارزشی تبدیل شده است و این تبدیل نابهنگام، عاملی در افزایش میزان تقلب در بین دانشجویان شده است.
کلید واژگان :تقلب امتحانی، تکنیک¬های خنثی سازی، دانشگاه گیلان، دانشجویان.
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک