چکیده :

بازشناسی چیستی و چرایی ترکیب سه منبع معرفتی عقل، شهود و وحی در فلسفه ی صدرایی و نظام اندیشه ابن عربی، تحلیل دستآوردهای معرفتی این دو نظام را ثمربخش تر می کند. علی رغم اینکه ابن عربی در معرفت شناسی خود، قلب و دستاوردهای آن را اصل قرار داده، برای عقل نیز نقش مهمی قائل است. او در کنار عقل و شهود از وحی هم به عنوان مبنایی معرفت شناختی بهره می برد. ملاصدرا نیز درباره سه روش عقلی، قلبی و وحیانی در رسیدن به حقایق، ضمن تایید وجود قلمرو های خاصی که به نحو عموم و خصوص مطلق یا من وجه بین این سه وجود دارد، هیچکدام را در حیطه ی قلمرو مشترکشان معارض دیگری نمی داند. با این حال، درجه اهمیت هر کدام از این منابع در نگاه متناظر هر یک متفاوت است. به طوری که عقل در عرفان ابن عربی صرفا پذیرنده ی تجلیات الهی است و در نقش فاعلی است که حدبردار و حصرپذیر می شود؛ یعنی فاعلیت و تولید آن محدود و متناهی است، در حالی که در نظام حکمت متعالیه صدرایی، عقل در مقام کسب معارف در فرایند حرکت جوهری نفس و تعالی به نشئه ی عالم عقل کلی، در ضمن مشاهده و شهود، قوت فاعلی و صدوری نیز می یابد.

کلید واژگان :

ملاصدرا ،ابن عربي ،منابع معرفتي ،عقل ،شهود ،وحي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک