آموزش و پرورش مهمترين نهاد تعليم و تربيت هر كشور است و آينده هر كشور بستگي به كيفيت عملكرد اين نهاد دارد. دستاندركاران امر آموزش و پرورش همواره سعي در پيدا كردن راهكارهايي براي افزايش كارآيي آموزشي دانشآموزان در مدارس داشتهاند. اين راهكارها شامل سعي در ارائه گزينهها و برنامههاي درسي متفاوت، روشهاي مختلف آموزشي، كتابهاي درسي جديد، معلمان بهتر، كلاسهاي كوچكتر معلم خصوصي بعد از مدرسه و حتي سال تحصيلي طولانيمدتتر در مدارس و ....ميباشد در اين ميان انتخاب و توزيع معلمان به صورتي كارا به مدارس از اهميت بالايي برخوردار است به طوري كه تخصيص مناسب معلمان به مدارس از يك سو باعث رضايت معلمان شده و از سوي ديگر بهبود كيفيت آموزش ي مدارس را به دنبال خواهد داشت. در آغاز هر سال تحصيلي هر منطقه از كشور كه اداره آموزش و پرورش وجود دارد، معلمان بايد به مدارس آن منطقه تخصيص داده شوند. در اين پژوهش از تصميمگيري چندهدفه(MODM) و پانزده معيار مصوب آموزش و پرورش براي تخصيص معلمان مقطع ابتدايي منطقه به مدارس ابتدايي آن منطقه استفاده شده است. مدل تخصيص ارائه شده در اين مقاله كه براي تعدادي از مدارس شهر ماسال ساخته و به كار گرفته شده است، مدلي چندهدفه است كه وزن اهداف با روش فرآيند تحليل سلسلهمراتبی (AHP) محاسبه شده است. تعميم و به كارگيري اين مدل در مناطق ديگر ميتواند علاوه بر در نظر گرفتن مزاياي شيوه فعلي معايب آن را تا حدود زياد برطرف كند.
کلید واژگان :تصمیمگیری چندهدفه (MODM)، آموزش و پرورش، مدارس ابتدایی، مدل تخصیص، تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک