چکیده :

هدف اين مقاله ترسيم تابع توليد دوره راهنمايي تحصيلي استان هاي كشور با استفاده از تكنيك درون داد _ برون داد است. از اينرو با استفاده از روش تحقيق توصيفي، ابتدا به وسيله كوهورت آموزشي به محاسبه كارايي داخلي نظام آموزشي(برون داد) دوره راهنمايي تحصيلي تمام استان هاي كشور با استفاده از شاخص هاي مصوب مركز آمارهاي يونسكو و موسسه بين المللي برنامه ريزي آموزشي پرداخته و سپس با استفاده از سالنامه ها و آمارنامه هاي وزارت آموزش و پرورش به محاسبه ‌نسبت دانش‌آموز به معلم، نسبت دانش‌آموز به كلاس داير، مخارج سرانه دانش آموزي و تحصيلات دانشگاهي معلمان دوره راهنمايي تحصيلي تمام استان هاي كشور به عنوان درون دادهاي آموزشي پرداخته شده است. براي پي بردن به اثر درون دادها(‌نسبت دانش‌آموز به معلم، نسبت دانش‌آموز به كلاس داير، مخارج سرانه دانش آموزي و ميزان تحصيلات دانشگاهي معلمان دوره راهنمايي تحصيلي كشور) بر برون داد نظام آموزشي دوره راهنمايي تحصيلي استان هاي كشور(ضريب كارايي داخلي)چهار فرضيه پژوهشي مطرح گرديد كه نتايج حاصل از آزمون آنها حاكي از آن است كه بين ‌نسبت دانش‌آموز به معلم، نسبت دانش‌آموز به كلاس داير و كارايي داخلي دوره راهنمايي تحصيلي استان هاي كشور به ترتيب در سطح p<0.01 رابطه معنادار منفي و در سطح p<0.05 رابطه معنادار مثبت وجود داشته و بين مخارج سرانه دانش آموزي و ميزان تحصيلات دانشگاهي معلمان و ضريب كارايي داخلي دوره راهنمايي تحصيلي كشور به لحاظ آماري اثر معنا نداشته اند. سپس با استفاده از تحليل رگرسيون چندگانه تابع توليد خطي دوره راهنمايي تحصيلي استان هاي كشور به صورت زير ترسيم گرديد:

کلید واژگان :

تابع توليد، كارايي داخلي، تكنيك درون داد_ برون داد، دوره راهنمايي تحصيلي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک