پژوهش حاضر با هدف شناسایی هیجانهای کاربران در مراحل مختلف بازیابی اطلاعات، بر مبنای مدل بازیابی اطلاعات در محیط وب انجام شد. روششناسی: از نظر روششناسی، پژوهش حاضر آزمایشی و از نظر نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در مقطع کارشناسی ارشد رشتــههای علوم انسانی، تشکــیل می-دادند که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از نرم افزار G*Power حجم نمونهای برابر 30 نفر تعیین و انتخاب شد. گردآوری دادهها با استــفاده از: پرسشــنامه ویژگیهای جمعیتشناختی و سابقه کار با اینترنت، پرسشنامهی پس از جستجو و تصاویر ضبط شده از چهره کاربران، صورت گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که: 1- انطباق دادههای گردآوری شده با مدل بازیابی اطلاعات در وب چو، دتلور و ترنبال (2000) نشان داد که در مرحلهی جستجوی آغازین، هیجان ترس و در مرحله پیوندیابی، هیجانهای منفی در مجموع با 3/49% بیشترین میزان فراوانی را داشتند. همچنین در دو مرحلهی مرور و تمایز، هیجان شادی بیش از سایر هیجانها مشاهده شدند. 2- بین هیجانهای مختلف کاربران در مراحل چهارگانهی بازیابی اطلاعات، رابطه معناداری مشاهده شد. 3- بررسی هیجانهای کاربران در جستجوهای انجام شده نیز نشان داد که در جستجوی ساده، هیجان شادی بیشترین و هیجان تنفر، کمترین هیجان بروز داده شده توسط آزمودنیها و در جستجوی دشوار نیز هیجانهای غم و عصبانیت به ترتیب بیشترین و هیجان تنفر، کمترین هیجانی بود که توسط آنان بــروز داده شد. در مجــموع هیجانهای منفی (ترس، عصبانیت، غم و تنفر) در جستجوی دشوار بیشتر از جستجوی ساده بود و بین سطح دشواری وظایف جستجــو و نوع هیجانهای کاربران رابطه معناداری وجود داشت.
کلید واژگان :هیجان, بازیابی اطلاعات, رفتار اطلاعیابی, احساس, دانشگاه بینالمللی امام
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک