مقدمه: آموزش ﭘرستاری باید با در نظر گرفتن نیازهای بهداشتی منطقه بر اساس جدیدترین شاخصهای سازمان جهانی بهداشت ارائه گردد. این مطالعه با هدف تعیین میزان مطابقت برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته پرستاری با شاخص بار بیماریها به صورت سالهای عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی در سال 2003 انجام گرفته است. روشها: در این مطالعه تطبیقی، ابتدا بار بیماریها بر اساس سالهای تعدیل شده عمر بر حسب ناتوانی بنا بر علت از گزارش جهانی سلامت (2003) استخراج گردید. سپس تعداد واحد درسی تخصیص یافته در برنامه سرفصل دروس کارشناسی پیوسته پرستاری به ازای هر یک از بیماریها محاسبه و به صورت فراوانی گزارش و مقایسه شد. نتایج: درصد واحد تخصیص یافته به موضوعاتی نظیر سوانح عمدی و غیر عمدی، اختلالات عصبی- روانی، قلبی- عروقی، تنفسی، گوارشی، اعضای حسی، آنومالیهای مادرزادی و کمبودهای تغذیهای در مقایسه با بار بیماری به صورت سالهای تعدیل شده عمر بر حسب ناتوانی مرتبط با این بیماریها کمتر از حد مطلوب، در خصوص بیماریهای واگیر، تناسلی- ادراری، اختلالات غدد درونریز، وضعیت مادری و حول و حوش زایمان و بیماریهای پوستی بیشتر از حد مطلوب و در مورد بیماریهای عضلانی- اسکلتی و نئوپلاسمها در حد مطلوب بود. نتیجهگیری: نیاز به بازنگری دقیقتر برنامه درسی کارشناسی پرستاری با توجه به موارد ذکر شده، احساس میشود
کلید واژگان :برنامه درسی، پرستاری، بار بیماری، سالهای تعدیل شده عمر بر حسب ناتوانی، نیازهای بهداشتی جامعه.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک